close
تبلیغات در اینترنت
مقالات اسلامى

جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 130 islamiweb
0 178 islamiweb
0 195 islamiweb
0 100 islamiweb
0 123 islamiweb

آیه(و کان تحته کنز لهما)
حافظ ابن حجر(رح) در (منبهات) نوشته است:


از حضرت عثمان(رض) در مورد آیه(و کان تحته کنز لهما) نقل شده است که آن خزانه، تابلویی از طلا بود و بر روی آن هفت سطر نوشته بود که ترجمه آنها چنین است:

 تعجب می کنم از کسی که مرگ را بداند و باز هم بخندد.

تعجب می کنم از کسی که بداند این دنیا روزی فنا شدنی است، و باز هم به آن رغبت نماید.

تعجب می کنم از کسی که بداند هر چیز بر اساس تقدیر پیش می آید ولی بخاطر از دست دادن چیزی حسرت بخورد.

تعجب می کنم از کسی که به حساب روز قیامت یقین داشته باشد و باز هم ثروت اندوزد..

تعجب می کنم از کسی که از آتش جهنم خبر دارد و باز هم مرتکب گناه شود. .

 تعجب می کنم از کسی که خدا را بشناسد باز به ذکر چیزی دیگر بپردازد.

 تعجب می کنم از کسی که از بهشت خبر داشته باشد و باز از چیزی در دنیا احساس راحتی کند.

 و در بعضی نسخه های کتاب این طور ذکر شده است که:

 من تعجب می کنم از کسی که شیطان را دشمن بداند و باز از او اطاعت کند. . .

تعداد بازديد : 69
نماز
کمتر کسی را در هندوستان سراغ داریم که با نام حضرت مجدد الف ثانی آشنا نباشد،

یکی از جانشینان ایشان بنام مولانا عبدالواحد لاهوری یک روز فرمودند:

آیا در بهشت نماز نخواهد بود؟

کسی عرض کرد که در بهشت چرا نماز باشد، آنجا جای پاداش گرفتن است نه جای عمل کردن،

ایشان آهی کشید و به گریه درآمد و فرمود:

زندگی بدون نماز در بهشت چگونه می گذرد؟

آری همین افرادند که جهان به برکت وجود و اعمال آنان پابرجاست در واقع همین افراد مبارک هستند که از زندگی دنیا بهره واقعی می برند، الله تعالی به لطف خویش و به طفیل بندگان برگزیده اش بنده(شیخ الحدیث مولانا محمدزکریا کاندهلوی رح) را هم اگر بنوازد از لطف عام او چه بعید است.

حافظ ابن حجر(رح) در منبهات می نویسد:

روزی نبی اکرم(ص) فرمودند:

در دنیا سه چیز برایم محبوب است:

عطر و مواد خوشبو کننده، زن پاکدامن و نماز که سردی چشمانم در آن است.

چند صحابه در آنجا حضور داشتند. حضرت ابوبکر صدیق(رض) گفت:

شما درست فرمودید، مرا سه چیز محبوب است:

چهره شما را دیدن، مالم را برای شما خرج کردن و دیگر اینکه دختر من در نکاح شماست.

حضرت عمر(رض) فرمود:

راست است مرا هم سه چیز محبوب است: امر به
تعداد بازديد : 77
ازدواج عجیب تاریخ؛ حماسه‌ی عشق بزرگ
ازدواج عجیب تاریخ؛ حماسه‌ی عشق بزرگ داستان امینه قطب با مجاهد بزرگ کمال الدین سنانیری که باید با آب طلا نوشته شود تا برای نسل‌ها از خواهران و برادران مسلمان چراغی درخشنده و تابان بر فراز راه باشد.

طاغوت جمال عبدالناصر، در سال ۱۹۵۴م. مجاهد شهید کمال الدین سنانیری را به همراه برادرانش از اخوان المسلیمن به صورت تشریفاتی محاکمه کرد وکمال به اعدام محکوم شد. سپس این حکم به اعمال شاقه با ۲۵ سال حبس، تخفیف یافت. بعد از گذشت ۵ سال کمال الدین وقتی برای درمان به بیمارستان زندان ”لیمان“ می‌رفت، در آنجا با مجاهد بزرگ شهید ”سید قطب“ ملاقات کرد و بعد از صحبت کردن، با همان شرایط جسمانی نامساعد، خواهرش “امینه”را از سید خواستگاری می‌کند؛

یعنی داستان دامادی که در حال سپری کردن دوره‌ی حبس است که ۲۰ سال از زندانی‌اش باقی مانده است!

 امینه، آن خواهر مسلمان، وقتی که برای ملاقاتی سید آمد، سید جریان خواستگاری کمال الدین را با او مطرح کرد، امینه هم بدون تردید موافقت کرد و کمال را در زندان زیارت کرد و با دادن جواب مثبت به کمال الدین در زندان به او گفت: منتظرت می‌مانم ولی سعی کن در برابر طاغوتیان مقاومت نمایی و کاری نکنی که الله از تو ناراضی باشد.

عقد ازدواج آن دو در جریان یکی از ملاقات‌ها در زندان آن هم در شرایطی سخت که مسخره‌ی سربازان طاغوت را به همراه داشت، انجام گرفت. پس از جاری شدن عقد، رابطه‌ی بین آن دو از پشت میله‌های زندان تقویت شد. ملاقات‌ها ونامه‌های حماسه آمیز ”امینه قطب“ که ستم و ستمگران و زندان و زندان‌بانان را به مبارزه می‌طلبید، باعث تقویت روحیه‌ی کمال و هم‌بندهایش در زندان می‌شد.

امینه قطب یک بار در زندان ”قنا“با او ملاقات کرد؛ زهره خواهر کمال هم با او بود؛ زهره نتوانست ساکت بماند و سختی راه و مشکلاتی را که از زمان سوار شدن بر قطار از قاهره تا رسیدن به زندان قنا، تحمل کرده بودند، بازگو ننماید و ماجرا را برای کمال بازگو کرد…

 این جا بود که کمال الدین از پشت میله‌های زندان رو به امینه کرد و گفت: زمانی طولانی سپری شده و من از سختی بیمناکم و چنان‌که در ابتدای ارتباطمان گفتم، ممکن است بیرون آیم، اما فعلاً این‌جا هستم؛ اکنون تو آزادی کامل داری که آن تصمیمی را که برای آینده‌ات مناسب می‌بینی، اتخاذ کنی و نمی‌خواهم و راضی هم نیستم، مانعی در مسیر خوشبختی‌ات باشم؛

طاغوتیان می‌گویند: قیمت آزادیمان از زندان، تأیید نمودن طاغوتیان است، ولی با اجازه‌ی خدا حتیٰ اگر پاره پاره‌ام هم کنند، به این خواسته‌یشان دست نخواهند یافت؛ بنابراین تو اکنون اختیار داری و هر تصمیمی گرفتی برایم بنویس و خداوند به تو آن‌چه خیر در آن است، توفیق بدهد.

خواهر مجاهد، امینه قطب، خواست به شوهر مجاهدش جواب
تعداد بازديد : 53
صحابه‌ و روابطشان‌ با خاندان‌ پیامبر
صحابه‌ و روابطشان‌ با خاندان‌ پیامبر خداوند متعال‌ می‌فرمایند: «من‌ المؤمنین‌ رجال‌ صدقوا ما عاهدوا الله علیه‌ فمنهم‌ من‌ قضی‌ نحبه‌ و منهم‌ من‌ ینتظر، و ما بدلوا تبدیلاً»[احزاب:23]؛                         برخی‌ از آن‌ مؤمنان‌ بزرگ‌‌مردانی‌ هستند كه‌ به‌ عهد و پیمانی‌ كه‌ با خدا بستند كاملاً وفا كردند، و برخی‌ بر آن‌ عهد ایستادگی‌ كردند تا در راه‌ خدا شهید شدند و برخی‌ دیگر در انتظار مقاومت‌ هستند و عهد خود را تغییر ندادند.                  امروزه‌ اقوام‌ و ملل‌ دنیا برای‌ زنده‌ كردن‌ تمدنهای‌ مرده‌ خود سعی‌ و كوشش‌ می‌كنند، آنهایی‌ كه‌ گذشته‌ای‌ تاریك‌ داشتند در صدد روشن‌ كردن‌ حال‌ و آینده‌ای‌ درخشانند. حتی‌ بعضی‌ طبقات‌ و گروهها از افرادی‌ تجسم‌ (اسطوره‌ای‌) عینی‌ ساخته‌ برای‌ جامعه‌ خود افتخار می‌آفرینند.اما مسلمانان‌ كه‌ دارای‌ گذشته‌ای‌ افتخارآفرین‌ و اظهر من‌الشمس‌ هستند متأسفانه‌ تاریخ‌ درخشان‌ و قهرمانان‌ تاریخ‌ساز خود، یعنی‌ همان‌ مردانی‌ را كه‌ تاریخ‌ پرشكوه‌ اسلام‌ را رقم‌ و آن‌ را جاودانه‌ كرده‌اند، به‌ فراموشی‌ سپرده‌اند و در واقع‌ امروز بیش‌ از هر زمان‌ به‌ این‌ رادمردان‌ تاریخ‌ و الگوهای‌ زنده‌ نیاز داریم‌. آنانی‌ كه‌ تحت‌ سخت‌ترین‌ شرایط‌ از عقیده‌ و كیان‌ اسلام‌ پاسداری‌ نمودند و در راه‌ دعوتی‌ كه‌ بدان‌ ایمان‌ داشتند با عشق‌ و اخلاص‌ كامل‌ پروانه‌وار جان ‌باختند و خشت‌های‌ اولیه‌ ایمان‌ را بنا نهادند و با شهادت‌ خویش‌ در برابر تهاجم‌ زورگویان‌ از اسلام‌ دفاع‌ نمودند تا این‌ كور سو به‌ خورشیدی‌ جهانتاب‌ مبدل‌ گردید.       ما درصدد هستیم‌  در این‌ مقاله‌ كه‌ ابتدا بطور خلاصه‌ و كوتاه‌ فضایل‌ خلفای‌ راشدین‌ و خویشاوندان‌ آن‌ حضرت‌ را به‌ یاری‌ خداوند متعال‌ بیان‌ نموده‌، سپس روابط‌ فیمابین‌ آن‌ فداییان‌ اسلام‌ را كه‌ برگرفته‌ از كتابهای‌ فریقین‌ ـ شیعه‌ و سنی‌ـ است‌ تقدیم‌ خوانندگان‌ محترم‌ كنیم‌. 
تعداد بازديد : 131
آثار ناگوار گناه بر فرد و جامعه
آثار ناگوار گناه بر فرد و جامعه گناه آثار ناگواری بر انسان بر جای می‌گذارد. امام ابن قَیّم جوزی برخی از این آثار بد را ذکر کرده است:
                                                                 
۱- محروم شدن از علم :
                                                                 
علم شرعی نوری است که خداوند به قلب هر که بخواهد می‌تاباند و گناه باعث خاموش شدن این نور می‌گردد.

هنگامی که امام شافعی برای آموختن علم به نزد امام مالک آمد، مالک که از هوش و استعداد وی خوشش آمده بود او را اینگونه نصیحت کرد:

«من می‌بینیم که خداوند بر قلب تو نوری تابانده است، آن را با گناه خاموش نکن»

گناه دشمن علم و آگاهی و معرفت است و نیکی و بازداشتن نفس از هوا و هوس کلید معرفت و شناخت است.
تعداد بازديد : 53
پيدايش تصوف
پيدايش تصوف منبع : صوفیه و تصوف در پرتو قرآن و سنت
                                                                 


پیدایش تصوف
                                                                 
اصطلاح ((تصوف))در قرن دوم هجری متداول شد ، تصوف از جنبه مصداق ومعنویت همان روش و برنامه ای بود که پیامبر(ص) و یارانش در قرن اول هجری داشتند. درونهای یاران رسول(ص) و خاندان او مملوّ بود از دانشهای ذوقی وشهودی ، چه در عمل و چه در مسیر اشاعه زندگی و چه در جرگه اهل صفه که در عبادت و صفا ، گوی سبقت ربودند .

و آن حضرت با مشاهده آن صمیمیت و صفا(که منظورشان در هرکاری رضایت خدا بود و اینکه بهتر از این که هست نمی تواندباشد)،کار و عمل آنها را تثبیت فرمودند ، در هر حال هر یک از آنها ، بر خلوص در توحید و اخلاص نیت اصرار داشتند، کمال سیره و روش رسول خدا(ص) و آل گرامیش بود که به اندازه فهم و درک مردم با آنها روبرو شوند و آنان را به تناسب توان و ذوقشان به سوی عمل صالح ، و کمال و پیشرفت و صفا ، سوق دهند 
                                                                 
تصوف اسلامی همان دین خالص ، خلوص نیت برای خداست که منشأ و مقدمه تحقّق عبودیت و وسیله ای جهت نشان دادن عظمت پروردگاری می باشد ، به حقیقت پیوستن آراستگی درونها به معارف و اسرار الهی ، رضا ، توکل و اخلاص و دارندگی حال و احوال ظاهر از توجه به عبادات ، وَرَع و تقوا به تبعیت از رسول خدا (ص) و ال گرامیش در افعال  و اقوال و احوال ، و این توجه به ظاهر و باطن ، همان سیره و طریق زندگی پیامبر و خاندانش بود ، جهت حصول مراتب سه گانه دین ((اسلام-ایمان-احسان))که در حدیث مشهور از عمربن خطّاب (رض)نقل شده است{به روایت بخاری، حدیث مفصلی است که این چنین آغاز می شود ،حضرت جبرئیل (ع)نزد پیامبر اکرم (ص) که میان اصحابش نشسته و با او به پرسش و پاسخ می پردازد از اسلام ، از ایمان سؤال می شود . سپس از پیامبر ، معنی احسان را می پرسد و جواب می شنود. خدا را آنچنان عبادت کنی که او را می بینی زیرا اگر تو خدا را نمی بینی ، خداوند که تو را می بیند-تا آخر حدیث}باید دانست ، مراد از توحید و اینکه مسلمان موحّد است ، تنها این نیست که صرفاً به ظاهر و یا باطن امر و تکالیف و مراحل شناخت توجه شود ، توحید یک جانبه نیست ، بلکه درون و برون شخص هر دو مورد نظر می باشد، در غیر این صورت ، از جاده توحید خالص بیرون خواهد بود{عبارت مشهور از امام مالک (رض) این است : کسی که اهل شریعت و عمل باشد و عارف نباشد فاسق است و کسی که عارف باشد و اهل شریعت و عمل نباشد زندیق ،حقیقت در پیوستگی هردوست}کسی که فقط درون را در نظر دارد و از ظواهر خداپرستی بیرون باشدزندیق و شیطان صفت است و با شریعت و حکمت آن مخالفت ورزیده و آنکه فقط به ظواهر امر توجه کند فاسق خواهد بود زیرا اعمال او از اخلاص و صداقت بیرون مانده است.
تعداد بازديد : 94
زندگينامه مبلغ اسلام حضرت مولانا محمد الیاس رحمه الله عليه
زندگينامه مبلغ اسلام حضرت مولانا محمد الیاس رحمه الله عليه ولادت و نسب :
                                                                 
حضرت مولانا محمد الیاس بن مولانا محمد اسماعیل رحمه الله درسال ۱۳۰۳ ه ق چشم به دنیا گشود سلسله نسبش به حضرت ابوبکر صدیق ر ض می رسد پدرش در(( جهنجا نه)) مظفر نگر زیست داشت سرانجام به دهلی رفته ودرهمان جا مقیم شد.

▪ حلیه : حضرت مولانا محمد الیاس رحمه الله دارای رنگی گندم گون قامتی متوسط جسمی نهایت لاغر اما زرنگ وقوی بودآثار تفکر از صورتش پیداونشانه ریاضت از چهره اش هویدا وعلا مت بلند همتی از جبینش نمایان بود ومقداری لکنت زبان داشت . مولانا محمداسماعیل: یکدفعه میرزا الهی بخش مولانا محمداسماعیل رحمه الله را جهت تدریس بچه هایش به روستای نظا م الدین خواند وی دعوت او را لبیک گفت و آنجا تشریف برد ودر مسجدی مقیم شد چون بسیار زاهد وعابد بود یکسوئی وگمنامی را می پسندید وهمیشه مشغول ذکر خدا بود ودر اوقات فراغت مشغول تدریس قران بود همیشه ده دوازده نفرطلبه ( میواتی) پیش او موجود بود که غذایشان توسط میرزا الهی بخش تا مین می شد وی بسیار فروتن بود در گرمای شدید ازچاهی آب کشیده وبه مردم می نوشانید سر انجام دو رکعت نماز خوانده وچنین دعا می کرد بار الها از تو سپاسگزارم که مرا توفیق به این خدمت دادی وگرنه من این شایستگی رانداشتم در منزل او اهتمام شب بیداری بود وهمیشه تمام شب در منزل یکی بیدار بود بر اثر اخلاصی که داشت مردم دهلی ارادتمند ودوستدارش بودند درهمین زمان با اهل (میوات) هم تعلق بر قرار نمود علاوه برخدمت جانی ومالی به آنها تعلیم دینی هم می داد بدین خاطر اهل میوات هم ارادتمندش شدند کیفیت احسانی وعرفانی وی به حدی بود که چون پیش حضرت مولانا رشید احمد گنگوهی رحمه الله جهت بیعت رفت وی در پاسخ فرمود توکه نیازی به این نداری حضرت مولانا محمد اسماعیل درسال ۱۳۱۵ ه ق در کذشت و بعد از خود سه پسر به یادگار گذاشت بزرگترین پسرش مولوی محمد رحمه الله بود که بعدا جانشین پدر قرار گرفت ودو برادردیگر که از همسردیگر بودند مولانا محمدیحیی ومولانامحمد الیاس رحمه الله نام داشتند.
تعداد بازديد : 230
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-1
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-1 امروزه درباره جماعت تبليغ از يك سو زبان تعريف و تجليل، و از سوي ديگر زبان عيب‌جويي و اشكال‌تراشي گشوده شده است؛ در نتيجه، اذهان بسياري از مردم پريشان و نگران است. به‌همين‌دليل، به نگارش اين نوشتار اقدام كرديم تا با نگاهي گذرا به عوامل پيدايش اين جنبش و آثار و نتايج آن در كشورها و سرزمين‌هاي مختلف جهان، به برخي از ايرادها و اشكال‌ها نيز پاسخ دهيم و از فرجام مخالفت برحذر داريم. 
آغاز جنبش تبليغ و عوامل پيدايش آن

در دهه سوم قرن چهاردهم هجري، در دهلي پايتخت هند، كار دعوت و تبليغ با امداد و توفيق خداوندي به‌دست مولانا محمّدالياس فرزند مولانا محمّداسماعيل كاندهلوي آغاز شد؛ خداوند ايشان و همه ما را مورد آمرزش و رحمت خويش قرار دهد.

تعداد بازديد : 112
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-2
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-2 تبلیغی جماعت همانند بسیاری از جنبشها و حرکتهای مسلمانان هند در دوران استعمار انگلیس ، ریشه در حرکت اصلاح طلبانه و احیاگرانه مولانا شاه ولی اللّه محدث دهلوی(رح)  دارد که هم زمان با آغاز سقوط قدرت سیاسی مسلمانان در هندوستان ظهور کرد. پس از آنکه انگلیسی ها قیام مردم هند را که متأثر از حرکت پیروان مولانا شاه ولی اللّه بود، در 1273/ 1857 سرکوب کردند، اغلب علمای مسلمان از مبارزه مستقیم با استعمار دست کشیدند و به رفع انحطاط داخلی پرداختند؛ از جمله مولانا محمدقاسم نانوتوی(رح) مکتب مذهبی ديوبند را در 1284 تأسیس کرد و به دنبال آن شبکه ای از مدارس مذهبی زیرنظر علمای این مکتب در بسیاری از مناطق هندوستان به وجود آمد. ندوة العلماء لکهنو نیز مدرسة مهم دیگری بود که در 1312 بنیانگذاری شد. این دو مرکز مذهبی به عنوان دنبالة جنبش شاه ولی اللّه زمینه ساز بسیاری از تحولات بعدی شدند.

مولانا محمد الیاس(رح) در مکتب ديوبند تربیت یافت و در 1335 در پی فوت پدر و برادرش ، مسئولیت مکتب پدرش را در بَستی نظام الدین به عهده گرفت . از 
تعداد بازديد : 248
آشنايى با تصوف و عرفان(1)
آشنايى با تصوف و عرفان(1) آشنايي باتصوف و عرفان (1)



مولوي جمال الدين هروي / مدرس دار العلوم هرات

هوالذ‌ی بعث فی الأميين رسولاّ منهم يتلوا عليهم آياته و يزكيهم ويعلمهم الكتاب والحكمة وان كانوا من قبل لفی ضلال مبين (سورة الجمعه :2)؛ اوست خدائی كه ميان عرب امی  (يعنی قوميكه خواندن ونوشتن نم‍‍ی دانستند) پيغمبری بزرگوار از همان مردم برانگيخت  تا بر آنان آيات وحی خدا را تلاوت كند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت ) پاك سازد و شريعت واحكام كتاب سماوی و حكمت الهی بياموزد، با آنكه پيش ازين درورطه جهالت و گمراهی بودند.

يارب دل پاك وجان آگاهم ده                    آه شب وگريه سحرگاهم ده

درراه خود اول زخود بيخودم كن                آنگه بيخود زخودراهم ده

آشنايي با تصوف وعرفان                                                                                                               جامعه كه امروزدرآن زندگی ميكنيم علاوه بر همه نابسامانيهايي كه دامنگير ماست، پشت پا زدن به معنويات واخلاق باطني وعدم توجه به اصلاح و تزكيه روح وباطن نخستين تيشه اي است كه برريشه درخت پربار اخلاق ونيرويي معنوی امت اصابت كرده چنانكه وقتي سخن ازتصوف وعرفان به ميان مي آيد عده اي به علت عدم آگاهی كامل ودرست، ازروی تمسخر لب شيرين ميكنند وحرف زدن ازتصوف را اشتباه، عقب ماندگی ويا هم اوج  بدعتگرايی فكر می كنند وعده اي هم بمجرد شنيدن كلمه تصوف مجموعه اي ازخرافات وبدعات كه با منابع اصيل اسلامی ارتباط نداشته به ذهن شان می رسد .البته به دو علت اشخاص فوق الذكر را ميتوان معذور شمرد.

تعداد بازديد : 115
ليست صفحات
تعداد صفحات : 4