close
تبلیغات در اینترنت
حضرت عثمان(رض) در اندیشه و آثار مولانا روم

جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 130 islamiweb
0 180 islamiweb
0 195 islamiweb
0 100 islamiweb
0 124 islamiweb

حضرت عثمان(رض) در اندیشه و آثار مولانا روم
عثمان پسر عفان نزد مولوی معروف است به همان لقب که وی با ازدواج با دو نور چشم رسول خدا صلی الله علیه وسلم  آن را کمایی کرده که صاحب دو نور یا ذی النورین گفته می شود و مولوی در این موضع چنین فرموده است:چون که عثمان آن عیان را عین گشت                   نور فایض بود و ذی النورین گشت مولوی گذشته از همه دغدغه های مذهبی و باور های بی نتیجه در آن روزگار، ابن عفان را به عنوان خلیفه سوم اسلام و مسلمانان پذیرفته و آن را در مثنوی چنین بیان کرده است: خمش باش ای تن که تا جان بگوید                     علی میر گردد چو بگذشت عثمان و نیز عثمان را نسبت به خدمت که در جمع قرآن کرده است باور دارد زیرا بگمان اغلب در آن روزگار بحث های زیادی پیرامون تحریف قرآن قرار داشت که مولوی بدون در نظر داشت این بحث های ناروا  مصحف عثمانی را همان قرآنی می پذیرد که تا به امروز نزد مسلمین است و آن در همه نماز ها و مسائل شرعی مبنای کار و امور مسلمانان جهان قرار دارد: بر مصحف عثمان بنهم دست به سوگند مولانا بر مسند نشستن عثمان به عنوان خلیفه اسلامی را نماد امید بر مسلمانان می داند و از آن سوژه ای بر می گیرد برای نسل خود و پس از خود که اگر عمر- آن شاه عدالت- از جهان می گذرد پس نباید بر مصیبت دوام دار نشست و اگر بر ما که مصیبت در از دست دادن رهبری و یا کلانی می رسد غصه نخوریم که عثمانی می رسد و دوباره کار رونق می گیرد. اگر دی رقت باقی باد امروز                           وگر عمر بشد عثمان در آمد مولوی نخستین بیانیه حضرت عثمان را در مثنوی  تحت نام " قصه‏ى آغاز خلافت عثمان و خطبه‏ى وى در بيان آن كه ناصح فعال به فعل به از ناصح قوال به قول‏" در دفتر چهارم مثنوی چنین آورده است: قصه‏ى عثمان كه بر منبر برفت               چون خلافت يافت بشتابيد تفت‏ منبر مهتر كه سه پايه بده‏ست                   رفت بو بكر و دوم پايه نشست‏ بر سوم پايه عمر در دور خويش              از براى حرمت اسلام و كيش‏ دور عثمان آمد او بالاى تخت                  بر شد و بنشست آن محمود بخت‏ پس سؤالش كرد شخصى بو الفضول          كان دو ننشستند بر جاى رسول‏ پس تو چون جستى از ايشان برترى          چون به رتبت تو از ايشان كمترى‏ گفت اگر پايه‏ى سوم را بسپرم                  وهم آيد كه مثال عمرم‏ بر دوم پايه شوم من جاى جو                  گويى بو بكر است و اين هم مثل او هست اين بالا مقام مصطفى                    وهم مثلى نيست با آن شه مرا بعد از آن بر جاى خطبه آن ودود              تا به قرب عصر لب خاموش بود زهره نه كس را كه گويد هين بخوان          يا برون آيد ز مسجد آن زمان‏ هيبتى بنشسته بد بر خاص و عام              پر شده نور خدا آن صحن و بام‏ هر كه بينا ناظر نورش بدى                    كور ز آن خورشيد هم گرم آمدى‏ پس ز گرمى فهم كردى چشم كور             كه بر آمد آفتابى بى‏فتور ليك اين گرمى گشايد ديده را                   تا ببيند عين هر بشنيده را گرمى‏اش را ضجرتى و حالتى                ز آن تبش دل را گشادى فسحتى‏ كور چون شد گرم از نور قدم                  از فرح گويد كه من بينا شدم‏ سخت خوش مستى ولى اى بو الحسن         پاره‏اى راه است تا بينا شدن‏ اين نصيب كور باشد ز آفتاب                  صد چنين و الله اعلم بالصواب‏ و انكه او آن نور را بينا بود                    شرح او كى كار بو سينا بود ور شود صد تو كه باشد اين زبان             كه بجنباند به كف پرده‏ى عيان‏ واى بر وى گر بسايد پرده را                  تيغ اللهى كند دستش جدا دست چه بود خود سرش را بر كند            آن سرى كز جهل سرها مى‏كند اين به تقدير سخن گفتم ترا                      ور نه خود دستش كجا و آن كجا خاله را خايه بدى خالو شدى                   اين به تقدير آمده‏ست ار او بدى‏ از زبان تا چشم كاو پاك از شك است         صد هزاران ساله گويم اندك است‏ هين مشو نوميد نور از آسمان                  حق چو خواهد مى‏رسد در يك زمان‏ صد اثر در كانها از اختران                    مى‏رساند قدرتش در هر زمان‏ اختر گردون ظلم را ناسخ است                اختر حق در صفاتش راسخ است‏ چرخ پانصد ساله راه اى مستعين              در اثر نزديك آمد با زمين‏ سه هزاران سال و پانصد تا زحل             دم‏به‏دم خاصيتش آرد عمل‏ درهمش آرد چو سايه در اياب                 طول سايه چيست پيش آفتاب‏ وز نفوس پاك اختروش مدد                    سوى اخترهاى گردون مى‏رسد ظاهر آن اختران قوام ما                        باطن ما گشته قوام سما
تعداد بازديد : 150
مطالب مرتبط
ماجراى شهادت و وصيت حضرت عمر(رض)
زندگينامه حضرت على ابن ابى طالب (كرم الله وجهه)
حقوق حضرت عمر فاروق(رض) از بيت المال
حقوق حضرت ابوبكر صديق از بيت المال
حمايت و پشتيبانى حضرت ابوبكر صديق(رض) از پيامبر اكرم(ص)
از اهل بیت پیامبر(ص)؛ مادران مؤمنان حضرت عائشه‌ صدیقه‌ (رض)
حضرت ابوبكرصديق(رض) در اندیشه و آثار مولانا روم
حضرت عمر فاروق(رض) در اندیشه و آثار مولانا روم
حضرت علي مرتضي(رض) در انديشه و آثار مولانا
اسماء، الگويي والا
نماز عشق
صدقه دادن ام المؤمنين حضرت عايشه صديقه (رضي الله عنها)
2زندگينامه و شخصیت حضرت علی(رض) از منظر اهل¬سنت-عبدالعزیز قاضی زاده-قسمت دوم
1زندگينامه و شخصیت حضرت علی(رض) از منظر اهل¬سنت_عبدالعزیز قاضی زاده-قسمت اول
پيرچنگي و حضرت عمر(رض)
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی