close
تبلیغات در اینترنت
تقسيم مردان به چهار قسم!

جستجوگر پیشرفته سایت



آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
loading...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 133 islamiweb
0 186 islamiweb
0 200 islamiweb
0 104 islamiweb
0 127 islamiweb

تقسيم مردان به چهار قسم!
بسم الله الرحمن الرحیم ((مقاله ای از شیخ عبدالقادر گیلانی  در مورد تقسیم مردان به چهار قسم)) حضرت پیر گیلان رضی الله عنه فرمود: مردان چهار نوعند:1- مردی است که نه زبان دارد ونه قلب دارد، واو مردی عاصی و مغرور و کودن است که خدا به او توجهی ندارد وخیر و منفعتی از او حاصل نمی شود واو وامثال او چون خس و خاشاکند که وزن و اعتباری ندارند مگر اینکه خداوند به رحمت خود توجهی به انان بفرماید وقلوب ایشان را به ایمان، هدایت واعضای ایشان را به طاعت خود تحریک کند. پس بپرهیز از اینکه چنان باشی و به انها اهمیت مده، وبا انان منشین؛ زیرا ایشان اهل عذاب ومستحق غضب ونارضایتی خدا وساکنان دوزخند، که از شر ایشان به خدا پناه می بریم مگر اینکه تو در شمار علماء ومعلمین خیر وراهنمایان دین وپیشوایان و داعیان حقیقت ویقین باشی. در اینصورت نزد انان برو وایشان را به طاعت خدای بزرگ دعون کن واز نافرمانی او بترسان ، واگر توانستی چنین شخص عاصی وقلب قاسی را به طاعت و خداشناسی وانسانیت هدایت کنی انگاه شخصی برجسته و یگانه دوران ودارای ثواب پیغمبران خواهی بود. چنانکه حضرت رسول صلی الله علیه وسلم به امیر المومنین علی بن ابیطالب رضی الله عنه فرمود: (( لان یهدی الله بهداک رجلا خیر مما طلعت علیه الشمس)). اگر خداوند با ارشاد و نصیحت تو مردی را هدایت کندبرای تو بهتر از ان است که تمام کرات منظومه شمسی ملک شخصی تو باشد.{ریاض الصالحین}   2-  مردی است که زبان دارد اما قلب اگاه ندارد و با دلیل و منطق صحبت می کند و مردم را راهنمایی مینماید، اما خود بدان عمل نمی کند ومردم را به طرف خدا می خواند، اما خود از خدا ویاد او گریزان است. عیب دیگران را زشت میدارد اما خود او به همان عیب مبتلا است. بظاهر خود را در لباس عابد وخداترس به مردم نشان می دهد ولی در باطن با خدا مبارزه میکند  یعنی گناهان بزرگ انجام می دهد، مانند گرگی که لباس انسان پوشیده باشد، چنین کسی است که پیغمبر صلی الله علیه و سلم از او دوری می جویدانجا که می فرماید: (( اخوف ما اخاف علی امتی من کل منافق علیم اللسان)). بالاترین ترسی مه من نسبت به امتم دارم این است که منافق باشدیعنی زبانش عالم وقلبش قلب گنهکاران بی خبر از خدا باشد.{ حدیث نبوی ریاض الصالحین} ودر حدیث دیگر وارد است که فرمود: (( اخوف ما اخاف علی امتی من علماء السوء)). ترس مهمی که من دارم از علماء بد است که انچه به مردم گویند خود عمل نکنند ومن از چنین عالم بخدا پناه می برم.{ریاض الصالحین}.  پس از او دور باش و فرار کن مبادا با زبان چرب دل ترا برباید، واتش عصیان او ترا بسوزاند، وترا بسوس کثافت باطن کشد وبوی ان پلیدی ترا بکشد.   3-  نوع سوم مردی است که دل بی زبان دارد، واو شخص مومنی است که خداوند او را از خلق پنهان کرده است، واو را در حمایت خود گرفته است و به عیوب نفس خودش بینا نموده قلبش را منورساخته وضررهای بزرگ اختلاط با مردم و شآمت و بد فرجامی زبان ونطق و بیان را به او شناسانده است، واو را مطمئن ساخته که سلامت در خاموشی وگوشه گیری است. وقول پیغمبررا: (( من صمت نجا)) کسی که خاموش بود رستگار شد{حدیث شریف صحیح ترمزی} به او می شنواند. ونیز قول یکی از علماء که فرمود: عبادت 10 جزء است 9 جزء از ان در خاموشی مستتر است. پس این مردی است که دوست خدا و زیر پرده حراست او محفوظ است، ودارای سلامت وعقل فراوان وهمدم خدای رحمان ومورد نعمت ورحمت ومرحمت اواست. پس بفرمای، این تو، واین هم مصاحبت او. زینهار با او همنشین باش وخدمت وملازمت ودوستی او را بر گزین وبا بر اوردن احتیاج ومشکل گشائی او  وبا رفیق ومدارا نسبت به او مشغول شو تا خداوند ترا دوست داشته وصفای باطن به تو عنایت کند، وتورا در زمره دوستان و بندگان صالح خود داخل کند، به برکت صحبت او.   4-  نوع چهارم مردی است که در عالم بالا او را بزرگ وبا عظمت مینمامند، چنانکه در حدیث وارد است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرموده است: ((من تعلم وعلم وعمل دعی فی الملکوت عظیما)). کسی که اموخت ودرس داد وبدان عمل کرد او را در گروه قدسیان ودر ملکوت اعلی عظیم نامند{روایت دیلمی از ابن عمر (ریاض الصالحین)} واو کسی است که عارف وعالم بخدا وبه ایات او باشد، که خداوند عجائب وتازه های علم خود را در قلب او بودیعه نهاده واو را که از دیگران پوشیده است مطلع سازد وبین خلایق او را بر گزیند وبدرگاه قرب خویش ترقی دهد وسینه او را برای قبول این اسرار ورموز توسعه دهد واو را عبقری ودعوت کنند ترساننده و هدایت شده وشفیع وتصدیق کننده بندگان خود قرار دهد به نیابت از پیغمبرانش که درود وهدایا وسلام وبرکات خدا بر ایشان باد، واین همان ارزوی غائی ومقصود نهائی انسان است که پایگاهی برتر و جایگاهی بالاتر از ان نیست جز مقام نبوت، پس بر تو لازم است که او را خدمتگزار باشی واز مخالفت ودوری ودشمنی او حذر کنی اگر مورد قبول او واقع شوی وبنصایح او رجوع کنی زیرا سلامت در مصاحبت وشنیدن سخنان اوست وهلاک وگمراهی نزد غیر او، جز کسی که خدا بخواهد او را موفق وموید وکمک کند به ایمان محکم ورحمت واسعه خویش. اینک مردم را برای تو تقسیم کردم ای برادر. پس به خویشتن توجه نمای اگر اهل توجه ودقت میباشی، ونفس خود را بسیار مراقبت کن، از روی کمال دقت ودلسوزی، که خداما وشما را بدانچه موجب محبت ورضایت اوست هدایت فرما.{امین} منبع:شريعت+طريقت=حقيقت
تعداد بازديد : 83
مطالب مرتبط
آیه(و کان تحته کنز لهما)
نماز
ازدواج عجیب تاریخ؛ حماسه‌ی عشق بزرگ
صحابه‌ و روابطشان‌ با خاندان‌ پیامبر
آثار ناگوار گناه بر فرد و جامعه
پيدايش تصوف
زندگينامه مبلغ اسلام حضرت مولانا محمد الیاس رحمه الله عليه
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-1
آشنايى با نهضت جماعت تبليغ-2
آشنايى با تصوف و عرفان(1)
نامه حضرت على(رض) به فرزندشان حضرت امام حسن(رض)
فتوحات قدس در طول تاريخ
شيوه تعامل با كودكان
شش صفت
صفات برجسته اهل تصوف
طريقه حصول الله تعالى
ذكرالله و اطمينان قلب
از اهل بیت پیامبر(ص)؛ مادران مؤمنان حضرت عائشه‌ صدیقه‌ (رض)
آخرين فرصت ثبت نام توبه كنندگان(بشتابيد. . .)
طاعات پنهاني، نشانه اخلاص
تربيت فرزندان
پنج صفت منافقين
پندهاي امام سفيان ثوري
واي از روزي كه مرگ تو را به هنگام گناه دريابد
يادي از بلال حبشي (رض)
ادامه نزول سكينه-قسمت سوم
ادامه نزول سکینه-قسمت دوم
نزول سکینه ازحضرت مولانا شاه حکیم محمداخترصاحب(رح)-قسمت اول.
هجرت، حادثه بزرگ امت
شاه ولی الله دهلوی؛ احیاگر سنت در سرزمین هند
بخش نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی